fot. Przemysław JezierskiPociag pasażerski na stacji w Pjongjangu, 09.10.2010
Po pięcioletniej przerwie zostaje wznowione kursowanie międzynarodowego pociągu pasażerskiego Pjongjang – Moskwa. Tym samym odizolowana Korea Północna odzyskuje międzynarodowe połączenia pasażerskie. Relacja Pjongjang – Moskwa to najdłuższa na świecie trasa bezpośredniego pociągu pasażerskiego.
Reaktywacja pociągu po szczycie Korea Północna – Rosja
Kolej w Korei Północnej odgrywa bardzo ważną rolę i ma główny udział w krajowym transporcie towarów i ludzi. Aż 90% ładunków jest przewożonych koleją, a w transporcie pasażerskim koleje mają ok. 60% udziału. Sieć linii kolejowych liczy mniej więcej 6000 km, a jedynym przewoźnikiem towarowym i pasażerskim są narodowe koleje ZC (Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk Ch'ŏldo).
Kolejowym oknem na świat dla kraju rządzonego od 77 lat przez reżim dynastii Kimów były międzynarodowe pociągi pasażerskie relacji Pjongjang – Pekin i Pjongjang – Moskwa. Kursowanie pociągów zostało zawieszone w lutym 2020 r. po wybuchu pandemii COVID-19. Z końcem czerwca br. z Pjongjangu do Moskwy po ponad pięciu latach ponownie wyruszył pociąg pasażerski.
Wznowienie połączenia to symboliczny krok w kierunku wzmocnienia więzi dwustronnych obu państw. Reaktywacja jest efektem szczytu Korea Północna – Rosja, który odbył się w ubiegłym roku w Pjongjangu.
10272 kilometrów w 200 godzin
Pociąg, a dokładniej bezpośredni wagon sypialny kolei północnokoreańskich ZC wyjechał ze stolicy KRLD we wtorek 17 czerwca i dotarł na Dworzec Jarosławski w Moskwie po ośmiu dniach jazdy. Pierwszy kurs odbył się bez pasażerów na pokładzie. Do Moskwy dojechali jedynie północnokoreańscy kolejarze. Zgodnie z rozkładem jazdy połączenie Pjongjang – Moskwa będzie realizowane dwa razy w miesiącu, czyli w takim samym kształcie jak przed laty.
Z Pjongjangu pociąg będzie wyruszał trzeciego i 17 dnia każdego miesiąca i docierał do Moskwy odpowiednio 11 i 25 dnia. W drodze powrotnej ze stolicy Federacji Rosyjskiej odjazdy będą 12 i 26 dnia każdego miesiąca z przyjazdami do Pjongjangu 20 i 4 dnia następnego miesiąca. Bezpośrednia podróż trasą o rekordowej długości 10272 kilometrów trwa około 200 godzin.
Północnokoreański wagon, kursujący w składzie rejsowego pociągu do Władywostoku pokonuje prawie całą linię kolei transsyberyjskiej, zatrzymując się między innymi w: Jekaterynburgu, Nowosybirsku, Irkucku i Chabarowsku. Na stacji Ussuryjsk, 9146 km od Moskwy, wagon jest przełączany do innego pociągu w kierunku Chasan, gdzie znajduje się kolejowe przejście graniczne między Rosją a Koreą Północną.
Alternatywne połączenie wiodło przez Chiny
Przed pandemią w relacji Pjongjang – Moskwa kursował jeszcze jeden pociąg, pokonujący znacznie krótszą trasę przez Chiny. Połączenie było realizowane raz w tygodniu bezpośrednimi wagonami sypialnymi kolei rosyjskich RŻD, włączanymi do pociągu Wostok relacji Moskwa – Pekin. Pociąg przez 7 dni pokonywał trasę o długości 8625 km trasą kolei transsyberyjskiej i transmandżurskiej. W Chinach rosyjskie wagony były przełączane do kursującego 4 razy w tygodniu pociągu relacji Pekin – Pjongjang.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.